Algemene Ledenvergadering NFVM April 2024

Impressie van de Algemene Ledenvergadering 13 april 2024

In Museum Kasteel Wijchen

Op 13 april vond de Algemene Ledenvergadering plaats in Museum Kasteel Wijchen, waar de Vrienden ons i.s.m. staf en vrijwilligers een mooi programma aanboden.

Kasteel Wijchen

Ooit woonde Emilia van Oranje Nassau, dochter van Willem van Oranje en zus van Stadhouder prins Maurits, in Kasteel Wijchen. Er zijn in ons land maar weinig kastelen in de stijl van de 17e-eeuwse Hollandse renaissance. Ondanks zijn keurige renaissance-uiterlijk heeft Kasteel Wijchen een lange en roerige geschiedenis achter de rug. Door de eeuwen heen is het een decor geweest van strijd, gedoemde liefde en koninklijk leven. En daar gingen wij dus vergaderen. Als dat maar goed gaat, zou je denken.

Het weer werkte in elk geval niet tegen. We werden ontvangen door onze eigen Marianne Bakker, die tevens een prominente rol vervult bij de Vrienden van het museum naast haar bestuurslidmaatschap bij de Federatie. Dat voelde dus onmiddellijk heel eigen aan. Via de ophaalbrug kwamen we op de overdekte binnenplaats, waarna we naar de Amaliazaal werden geleid voor de ALV.

Onze voorzitter Jan van Zomeren heette de ongeveer 50 aanwezigen welkom waarna de ALV kon worden afgewikkeld. Geen spannende onderwerpen deze keer en de “verplichte kost” met jaarverslag en financiële afwikkelingen gingen er vlotjes door. En toen werd het tijd voor een wel heel bijzonder onderdeel van de dag: het afscheid van ons aller Anna Schuring.

ALV Wijchen
afscheid van Anna Schuring

Onze voorzitter memoreerde niet alleen haar activiteiten als onze ambtelijk secretaris, vooral de betrokkenheid en de kennis van Anna hebben heel veel bijgedragen aan wat de Federatie nu is. De voorzitter bedankte haar voor die jarenlange inzet met een Wijchens lekkernijenpakket. Een luid applaus van alle aanwezigen was eveneens haar deel.

Na afloop van de ALV werd door Machiel van Driel van het BTW Instituut uit Dordrecht stilgestaan bij het al dan niet Btw-plichtig zijn van Vriendenverenigingen en - stichtingen. Reden voor de NFVM om aandacht te besteden aan dit onderwerp is het feit dat de afgelopen periode diverse leden zijn benaderd vanuit de Belastingdienst om een formulier in te vullen over de inkomsten over de afgelopen jaren, met daarbij onder andere de concrete vraag en toelichting op het formulier.

Daarna vertelde Ingrid Gerritsen over het ontstaan en ontwikkelingen bij het museum en Wim Kattenberg over de oprichting van de Vriendenstichting, 35 jaar geleden. Hij ontving daar de 1e Gerard Evers penning van de NFVM voor. Wim is kort na onze ALV plotseling op 90-jarige leeftijd overleden. Zijn optreden in onze ALV is zijn laatste publieke optreden gebleken.

Wim Kattenberg over de oprichting van de Vriendenstichting

Vervolgens werden we in groepen rondgeleid door het kasteel en museum door de voormalig conservator die zich vooral richtte op de collectie, en 2 rondleiders wier focus vooral op het kasteel met al zijn symboliek was gericht.

Na een drankje op de binnenplaats sloten we om 16 uur een geslaagde dag af. Het bestuur heeft daarna op gepaste wijze afscheid genomen van Anna in een knus etablissement met de naam - hoe toevallig - “Anna”.